Experiential learning on family-emotional health from post-pandemic memory in Peruvian university students

PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
DOI (Español (España))

Keywords

Aprendizaje experiencial
Salud familiar
Educación emocional
Estudiante universitario Experiential learning
Family health
Emotional education
University students

How to Cite

Reluz Barturén, F. F., Gonzáles Llontop, R. F., Cazana Canchis, S. E., & Huamán Abad, A. (2025). Experiential learning on family-emotional health from post-pandemic memory in Peruvian university students. Clio. Journal of History, Human Sciences and Critical Thought., (10), 910-935. https://doi.org/10.5281/zenodo.15256760

Abstract

The research characterized experiential learning on family-emotional health from post-pandemic memory in university students from a northern Peruvian region. Methodologically, a qualitative approach was used with a case study design with participants who met the inclusion requirements. The information was collected by direct observation and interview techniques, using logbook and semi-structured questionnaire instruments, while descriptive and heuristic analysis mediated by comparative matrices was applied to obtain the results. The results show that a disruptive fact of direct affectation as the pandemic generated a highly significant experiential learning in the university students, but not awareness of the socio-emotional health of the same, affecting them adversely, implying that the managers of the university organization consider the training of their students in family-emotional health in order to raise awareness of the social importance of mental health related to the proper management of emotions in critical situations.

https://doi.org/10.5281/zenodo.15256760
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
DOI (Español (España))

References

Alvarado, E. y Pagán, O. (2021). Considerations on Spirituality and Religion as Coping Resources during the COVID-19 Pandemic. Revista Caribeña de Psicología, 5:1-12. https://doi.org/10.37226/rcp.v5i1.5007

Baquerizo, N., Ponce, H., Castañeda, L., Romero, A. y Aquino, Ch. (2022). Asociación entre presencia de estrés, depresión y/o ideación suicida con el rendimiento académico en estudiantes de medicina de una Universidad peruana en medio de la pandemia por COVID-19. Revista Médica de Rosario, Vol.88(1): 7-15. ttps://revistamedicaderosario.org/index.php/rm/article/view/166

Becerra, B. y Campos, H. (2020). Mood and mental health of students at a Peruvian university in a COVID-19 pandemic. Educación Médica Superior Vol.35: 1-16. https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2500/1173

Bendack-Mendoza, Y. y Tarazona-Meza, A. (2021). Resilience and spirituality in teaching, Significance in the context of the COVID-19 pandemic. Revista Educare. Vol. 23(3): 114-133. http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/375/3752842007/3752842007.pdf

Beylis, G., Fattal, R., Morris, M., Ashwini, S y Sinha, R. (2020). Efecto viral: COVID-19 y la transformación acelerada del empleo en América Latina y el Caribe. Banco Mundial.

Bisquerra, R. (2011). Educación emocional. Propuesta para educadores y familias. Desclée De Brouwer.

Bouza, E., Cantón, R., De Lucas, P., García-Botella, A., García-Lledó, A., Gómez-Pavón, J., González, J., Hernández-Sampelayo, T., Martín-Delgado, M., Martín, F., Martínez-Sellés, M., Molero, J., Moreno, S., Rodríguez-Artalejo, F., Ruiz-Galiana, J., De Pablo, S., Porta, J y Santos-Sebastián, M. (2021). Síndrome post-COVID: Un documento de reflexión y opinión. Revista Española de Quimioterapia. 34(4): 269-279. https://doi.org/10.37201/req/023.2021

Broche-Pérez, Y., Fernández-Castillo, E y Reyes-Luzardo, D. (2021). Psychological consequences of quarantine and social isolation during COVID-19 pandemic. Revista Cubana Salud Pública 46: 1-14. https://www.medigraphic.com/pdfs/revcubsalpub/csp-2020/csps201g.pdf

Canaza-Choque, F. (2021). Educación y pospandemia: tormentas y retos después del COVID-19. Revista Conrado, 17(83): 430-438. https://www.aacademica.org/franklin.americo.canazachoque/27.pdf

Carod-Artal, F. (2021). Síndrome post-COVID-19: epidemiología, criterios diagnósticos y mecanismos patogénicos implicados. Revista de Neurología 72:384-96. https://doi.org/10.33588/rn.7211.2021230.

Cerdas-Montano, V., Mora-Espinoza, A y Salas-Soto, S. (2020). Educación remota en el contexto universitario: trabajo colaborativo necesario para la enseñanza de la mediación pedagógica en tiempos de COVID. Revista Electrónica Educare, 24: 1-4. https://doi.org/10.15359/ree.24-S.9

Culebras, J., San Mauro, I y Vicente-Vacas, L. (2020). COVID-19 and other pandemics. Journal of negative & no positive results. Vol. 5(6):644-664. https://doi.org/10.19230/jonnpr.3750

Cupe, W., Crisóstomo, E., Costilla, P y Carrión, R. (2023). Burnout and self-confidence in teachers of a Peruvian university in a pandemic situation. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación. Vol.7(29): 1139-1148. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i29.

Chauvin, J., Fowler, A. y Herrera, N. (2020). The Younger Age Profile of COVID-19 Deaths in Developing Countries. Banco Interamericano de Desarrollo-BID. http://dx.doi.org/10.18235/0002879

Chiecher-Costa, A. (2022). Perceptions of the Learning and Emotions of Beginner Students During the Pandemic. Magis Revista Internacional de Investigación en Educación, Vol.15(1): 1-26. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m15.pae

Cohen, A., García, M., Berdecio, D., Villa Nova, S., Curi, F., Garrido, M., Smitarello, A. y Alberti, A. (2022). Mood, emotions, and behaviors of children during the COVID-19 pandemic in Autonomous City of Buenos Aires. Archivo Argentino de Pediatría; Vol.120(2): 106-110. http://dx.doi.org/10.5546/aap.2022.eng.106

Dávila, R., Zuta, N., Espinoza, F y Chávez, J. (2022). Educación remota y estrés académico en estudiantes universitarios peruanos en tiempos de pandemia del covid-19. Revista Universidad y Sociedad, Vol.14(3): 775-783. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2926/2881

Dewey, J. (2010). Experiencia y educación. Editorial Biblioteca Nueva.

Duque, P., Campiño, S y Castañeda, H. (2022). Spiritual symptoms of aged in times of a COVID-19 pandemic. Horizonte Sanitario. Vol. 21(2): 230-239. https://doi.org/10.19136/hs.a21n2.4649

Echarri, F., Barrio, T y Urpi, C. (2021). The color of COVID-19: a creativity program to manage emotions during a pandemic. Icono 14, 19(2): 288-311. https://doi.org/10.7195/ri14.v19i2.1709

Estrada-Araoz, E., Arias, Y., Huamán, J., Larico, G. y Jara, F. (2023). Estado emocional no pós-pandemia: Depressão, ansiedade e stress em estudantes universitários Peruanos. Universidad y Sociedad. Vol.15(4): 175-181. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3998

Estrada, E., Mamani, M., Gallegos, N., Mamani, H y Zuluaga, M. (2021). Academic stress in Peruvian university students in COVID-19 pandemic times. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica. Vol. 40 (1): 88-93. http://doi.org/10.5281/zenodo.4675923

Fernández-Poncela, A. (2021). Resiliencia y pandemia: experiencias y relatos. Revista temas sociológicos N° 29: 481-518. https://doi.org/10.29344/07196458.29.2744

Figueroa, R. (2022). Dinámica familiar en tiempo de pandemia. [Tesis de Licenciatura, Facultad de Psicología Universidad Peruana Cayetano Heredia]. https://repositorio.upch.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12866/12518/Dinamica_FigueroaVillano_Renzo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ghebreyesus, T. (2023). Se acaba la emergencia por la pandemia, pero el COVID continúa. Noticias de las Naciones Unidas. https://news.un.org/es/story/2023/05/1520732

Goodrick, D. (2014). Estudios de caso comparativos, Síntesis metodológicas: evaluación de impacto n.º 9. Centro de Investigaciones de UNICEF. https://www.unicef-irc.org/publications/pdf/MB9ES.pdf

Goleman, D. (2010). La práctica de la Inteligencia Emocional. Editorial Kairós

Kolb, D. (1984). Experiential Learning. Prentice Hall.

Lacomba-Trejo, L., Valero-Moreno, S., Postigo-Zegarra, S., Pérez-Marín, M y Montoya-Castilla, I. (2020). Ajuste familiar durante la pandemia de la COVID-19: un estudio de díadas. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes. Vol. 7(3): 66-72. https://doi.org/10.21134/rpcna.2020.mon.2035

Lázaro-Gutiérrez, R. (2021). Entrevistas estructuradas, semi-estructuradas y libres. Análisis de contenido. En: Técnicas de investigación cualitativa en los ámbitos sanitario y sociosanitario Editado por Manuel Tejero González 65-83. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Lovo, J. (2021). Ian McWhinney: The Nine Principles of Family Medicine. Archivos en Medicina Familiar. Vol. 23 (2): 101-108. https://www.medigraphic.com/pdfs/medfam/amf-2021/amf212f.pdf

McWhinney, I & Freeman, Th. (2009). Textbook of family medicine. Oxford University Press

Mendoza-Castillo, L. (2020). What the Pandemia Taught Us about E-learning. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. Vol. L: 343-352. https://www.redalyc.org/journal/270/27063237028/html/

Min-Young, K. y Kyueun. H. (2023). Why do we vent our emotions and blame others during the coronavirus pandemic? The role of emotional clarity in the United States and South Korea. International Journal of Social Psychology. Vol.38(2): 330-354. https://doi.org/10.1080/02134748.2023.2178120

Ministerio de Educación del Perú. (2020). El sistema universitario peruano frente al Covid19. MINEDU. https://www.minedu.gob.pe/conectados/pdf/el-sistema-universitario-peruano-frente-al-covid19.pdf

Pacheco, S. y Huaire, E. (2022). Niños, escuela y el rol educativo de los padres en tiempo de pandemia. Diálogos Abiertos, 1 (1): 44-57. https://www.aacademica.org/edson.jorge.huaire.inacio/100.pdf

Palacios-Alva, C., Chapoñán-Palacios, M y Reluz-Barturén, F. (2022). Educación Emocional en la Escuela para la convivencia familiar. Atena Editora. https://doi.org/10.22533/at.ed.714221803

Palomera, R., González, S., Moysa-Kaja, J y Szklarczyk, K. (2022). Differences in psychological distress, resilience and cognitive emotional regulation strategies in adults during the Coronavirus pandemic: A cross-cultural study of Poland and Spain. Anales de Psicología, Vol. 38 (2): 201 – 208. 10.6018/analesps.46242

Parguez, A. (2021). What have we learned or rather what we should have learned from the covid-19 pandemy? Revista Ola Financiera Vol. 14 (38): 106-112. https://doi.org/10.22201/fe.18701442e.2021.38.79218

Pasay-an, E., Alshammari, F., Mostoles, R., Gattud, V., Cajigal, J y Buta, J. (2022). A qualitative study on nurses’ experiences with social stigma in the context of COVID-19. Enfermería Clínica. Vol. 32(2): 75-82. https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2021.05.004

Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. Int. J. Morphol., 35(1): 227-232. https://scielo.conicyt.cl/pdf/ijmorphol/v35n1/art37.pdf

Reluz-Barturén, F. y Palacios-Alva, C. (2021). Salud familiar en contexto de covid-19 y prevención desde la educación emocional. Análisis bibliográfico-documental Latinoamericano. Medicina Naturista Vol.15 (1): 54-60. https://pesquisa.bvsalud.org/global-literature-on-novel-coronavirus-2019-ncov/resource/pt/covidwho-1095037

Sánchez Carlessi, H., Yarlequé, L., Alva, L.J., Núñez, E., Arenas, C., Matalinares, M., Gutiérrez, E., Egoavil, I., Solís, J., Quispe, S y Fernández, C. (2021). Indicadores de ansiedad, depresión, somatización y evitación experiencial en estudiantes universitarios del Perú en cuarentena por Covid-19. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 21(2): 346-353. https://doi.org/10.25176/RFMH.v21i2.3654

Sociedad Catalana de Medicina Familiar y Comunitaria. (2020). Manifestaciones persistentes de la COVID-19. Guía de práctica clínica. https://www.semfyc.es/wp-content/uploads/2021/12/04-Covid19-persistente.pdf

Suaza-Vélez, Y. (2023). Gritos en tiempos de pandemia. La escucha activa espiritual, como ejercicio teológico – existencial. [Tesis de Licenciatura, Facultad de Teología, Pontificia Universidad Javeriana].

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (2021). Reimagining our futures together a new social contract for education. Report from the international commission on the futures of education executive summary. UNESCO. https://doi.org/10.54675/ASRB4722

Valero, N., Vélez, M., Durán, A y Torres, M. (2020). Afrontamiento del COVID-19: estrés, miedo, ansiedad y depresión? Enfermería Investiga. Vol.5 (3): 63-70. https://doi.org/10.31243/ei.uta.v5i3.913.2020

Vergara, G., Fraire, V., Manavella, A y Salessi, S. (2021). Practices, perceptions and emotions of teachers in Argentina in times of the Covid-19 pandemic. International Journal of Educational Research and Innovation, (15): 568–584. https://doi.org/10.46661/ijeri.5903

Vygotsky, L. (2009). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Editorial Crítica. http://www.terras.edu.ar/biblioteca/6/TA_Vygotzky_Unidad_1.pdf

Zambrano, R., Londoño, K., Bolaños, W., Acrocemena, K. y Estrada, C. (2023). Estrés académico en estudiantes universitarios en situaciones de crisis y emergencias. Enfermería Investiga Vol. 8 (3): 77-85, https://doi.org/10.31243/ei.uta.v8i3.2123.2023

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Array

Downloads

Download data is not yet available.