The STEM approach in the formation of research competencies and critical thinking in Higher Education

PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
DOI (Español (España))

Keywords

competencias investigativas
enfoque STEM
educación superior
metodologías activas
formación docente research competencies
STEM approach
higher education
active methodologies
teacher training

How to Cite

Armada Pacheco, J. M., Landeo Quispe, A. S., Palomino Torres, E. F., & Villón Bruno, S. E. (2025). The STEM approach in the formation of research competencies and critical thinking in Higher Education. Clio. Journal of History, Human Sciences and Critical Thought., (10), 1140-1164. https://doi.org/10.5281/zenodo.15337466

Abstract

In a dynamic environment, determined by the rapid and constant evolution of technologies, new social demands arise, which require trained personnel to provide solutions and face complex problems from critical and interdisciplinary perspectives. In view of the above, the objective of this research was to analyze the impact of the STEM approach on the development of research competencies in higher education students and teachers. For this purpose, a quantitative, descriptive and longitudinal methodology was applied. The findings indicate that the development of research competencies is widely favored by the application of the STEM approach, by showing signs of critical thinking, creativity and responsibility. Likewise, the implementation of technologies and active methodologies improves learning, as well as the articulation of theoretical and practical knowledge, without this meaning that there are no problems and barriers to face. It was concluded that the STEM approach improves research competencies and drives the educational transformations of the 21st century.

https://doi.org/10.5281/zenodo.15337466
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
DOI (Español (España))

References

Alvarado, J. (2023). Vulnerabilidad social y prognosis macroeconómica: una revisión desde el contexto actual. Revista de Filosofía, 40(105), 131-140. https://doi.org/10.5281/zenodo.7857656

Aruquipa, E., Davezíes, W. y Vargas, M. (2022). Competencias Investigativas en la Formación de Maestros en Bolivia. Revista Ciencia, Tecnología e Innovación, 20(25), 75*97. https://doi.org/10.56469/rcti.vol20n25.701

Bybee, R. (2013). The case for STEM Education: Challenges and Opportunities. National Science Teachers Association.

Christensen, R., Knezek, G. y Tyler-Wood, T. (2014). Student perceptions of Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) content and careers. Computers in Human Behavior, 34, 173-186. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.01.046

Cortes, J., Guix, M. y Carbonell, K. (2021). Innovation for Sustainability in the Global South: Bibliometric findings from management & business and STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) fields in developing countries. Heliyon, 7(8), e07809. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e07809

Cuichán, L. y Carrera, O. (2024). Enfoque STEM en la educación y formación docente en el Distrito Noroccidente de la Mancomunidad del Chocó Andino. Revista Mamakuna, 23. https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/download/946/961/6176

Cupare, C. y Resplandor, G. (2023). Estrategias didácticas para el desarrollo de competencias investigativas en estudiantes universitarios. Prohominum. Prohominum, 5(1), 126-143. https://doi.org/10.47606/ACVEN/PH0175

Díaz, V., Saavedra, N. y Zevallos, K. (2024). Competencia Investigativa y Desarrollo Profesional Docente. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 17(1), 261-270. https://doi.org/10.37843/rted.v17i1.471

Díaz, V., Salazar, I. y Brito, R. (2023). Steam: Una breve conceptualización de una metodología orientada al desarrollo de competencias del siglo XXI. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 27(2), Article 2. https://doi.org/10.46498/reduipb.v27i2.1916

Duche, A., Vera, C., Pari, N. y Ramírez, J. (2023). Competencias investigativas en educación superior. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(5), Article 5. https://doi.org/10.56712/latam.v4i5.1313

Fabre, J., Rojas, R., Carriel, J., Rizzo, P. y Abad, L. (2024). Competencias investigativas en estudiantes de educación superior. Maestro y Sociedad, 21(4), 1994-2002. https:// maestroysociedad.uo.edu.cu

Fonseca, A. y Simbaña, V. (2022). Enfoque STEM y aprendizaje basado en proyectos para la enseñanza de la física en educación secundaria. Revista Digital Novasinergia, 5(2), 90-105. https://doi.org/10.37135/ns.01.10.06

Henriksen, D. (2017). Creating STEAM with design thinking: Beyond STEM and arts integration. The STEAM Journal, 3(1), 1-11. https://scholarship.claremont.edu/steam/vol3/iss1/11/

López, M., Córdoda, C. y Soto, J. (2020). Educación STEM/STEAM: Modelos de implementación, estrategias didácticas y ambientes de aprendizaje que potencian las habilidades para el siglo XXI. Latin American Journal of Science Education, 7(1), 1-16. https://www.aacademica.org/marco.lopez/7

Marozzo, V., Crupi, A., Abbate, T., Cesaroni, F. y Corvello, V. (2024). The impact of watching science fiction on the creativity of individuals: The role of STEM background. Technovation, 132, 102994. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2024.102994

Márquez, F. y López, R. (2024). Propuesta para determinar un modelo pedagógico sobre competencias investigativas a nivel doctorado. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 15(29), Article 29. https://doi.org/10.23913/ride.v15i29.2121

National Academy of Engineering and National Research Council. (2014). STEM Integration in K-12 Education: Status, Prospects, and an Agenda for Research. The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/18612.

Ortiz, J., Sanz, R. y Greca, I. (2021). Una mirada crítica a los modelos teóricos sobre educación STEAM integrada. Revista Iberoamericana de educación, vol. 87, núm. 3. https://doi.org/10.35362/rie8724634

Reiban, R., Rodríguez, H. y Zeballos, J. (2017). Competencias investigativas en la Educación Superior. Revista Publicando, 4(10 (1), 395-405. https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/439

Restrepo A. y Vanegas, J. (2024). Metodología STEM para la integración de conceptos de programación y geometría mediante recurso interactivo en estudiantes de grado undécimo [masterThesis, Universidad Pontificia Bolivariana]. https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/11642

Riegle, K. y Moore, C. (2016). Do They Stay or Do They Go? The Switching Decisions of Individuals Who Enter Gender Atypical College Majors. Sex Roles,74(9):436-449. DOI: 10.1007/s11199-016-0583-4.

Sanders, M. (2009). STEM, STEM Education, STEM Mania. Technology Teacher, 68, 20-26. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

Santillán, J., Cadena, V. y Cadena, M. (2019). Educación Steam: Entrada a la sociedad del conocimiento. Ciencia Digital, 3(34), 212-227. https://doi.org/10.33262/cienciadigital.v3i3.4..847

Torres, S. y Manchego, J. (2023). Análisis de competencias investigativas en universitarios Iberoamericanos: Revisión sistemática. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 4(1), 2784–2802. https://doi.org/10.56712/latam.v4i1.454

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Array

Downloads

Download data is not yet available.