Abstract
Affectivity and conviviality are essential elements for the evolution of human beings, both in their intrinsic and social aspects; they contribute to the configuration of stable relationships, leading to happiness, understood in Aristotelian terms of completeness, of political association, which is outlined towards the search for the collective good. These factors are manifested in different stages of life, ranging from birth to death, dimensioning the ethical character of society, influencing meaningful relationships, which help define the personality and links with otherness. On the psychological level, it helps to promote mental health and to regulate emotions in a critical way. Within contemporary ethical thought, the value of these categories is emphasized for the historical-cultural conformation of humanity, to promote self-care, respect for otherness, exerting influence within the spaces of private and public action, strengthening intersubjective relationships. By virtue of the above, this paper, developed under a hermeneutic-documentary method, analyzes the existing interrelation between affectivity and conviviality, taking contemporary ethical thought as an approach route, pointing towards the tangible care of oneself and the other, evidenced in the improvement of relationships and interactions between individuals.
References
Alvarado, L. (2014). Causas, impactos y lecciones aprendidas sobre los conflictos socio-ambientales: El caso de la minería ilegal e informal en Madre de Dios. Informe Final A1-PMN-T6-11-2013. Consorcio de Investigación Económica y Social – Universidad Nacional Agraria La Molina, Perú. https://cies.org.pe/wp-content/uploads/2016/07/informe_alvarado.pdf?__im-XTIsVmEv=7911475958246754453
Aristóteles (2005). La política. Ediciones Istmo, Madrid.
Ávila, A. M. (2022). Convivencia intercultural: reflexión de un concepto necesario. Conrado, 18(87). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000400166&lng=es&tlng=es
Bernal Vélez, I. C.; Rincón Puerta, M.; Hurtado Quintero, S., & Chaparro Loaiza, L. (2023). Parejas poliamorosas, abiertas, Dinks, LAT, multiculturales, Swinger como formas relacionales. Actualización Teórica. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (68). https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n68a13
Bohórquez, O. (2024). Pluralización del término familia: una perspectiva desde el sistema jurídico venezolano. Revista de Filosofía, 41(108). https://doi.org/10.5281/zenodo.13207647
Bravo, Mirella & Pérez, Víctor (2016). Caracterización de la esfera socio-afectiva de preescolares sin amparo filial. Revista Cubana de Medicina General Integral. Vol. 32, Núm. 3. https://revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/265/81#:~:text=La%20esfera%20socio%2Dafectiva%20se%20define%20como%20el%20conjunto%20del,pasiones%2C%20en%20un%20marco%20social.
Espínola, I. S.; Cambranis, A. O.; Salazar, A. M., & Esteves, C. G. (2017). Aproximación al concepto de pareja. Psicología para América Latina, (29). http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psilat/n29/a02n29.pdf
Global Initiative Against Transnational Organized Crime (2023). Índice Global de Crimen Organizado. Perú. Documento disponible en: https://ocindex.net/assets/downloads/2023/spanish/ocindex_profile_peru_2023.pdf
Lanz, C. (2012). El cuidado de sí y del otro en lo educativo. Utopía y Praxis Latinoamericana, Vol. 17, Núm. 56. https://www.redalyc.org/pdf/279/27921998005.pdf
Martín-Baró, I. (1999). Sistema, grupo y poder: Psicología Social desde Centroamérica. San Salvador, UCA Editors, Colección digital. https://www.uca.edu.sv/coleccion-digital-IMB/wpcontent/uploads/2015/11/1989-@-Sistema-Grupo-y-Poder-Psicologia-Social-desde-Centroamerica-II.pdf
Martín Fiorino, V. (2007). Ética, educación y construcción de convivencia. Revista Educación en Valores, Vol. 2, Núm. 8. https://www.researchgate.net/profile/Victor-Martin-27/publication/40617875_Etica_educacion_y_construccion_de_convivencia/links/0a85e53513c2064a65000000/Etica-educacion-y-construccion-de-convivencia.pdf
Mínguez, R. (2014). Ética de la vida familiar y transmisión de valores morales. Revista de Educación, Núm. 363. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/46491/1/MINGUEZtic.s.pdf
Nina-Estrella, R. & Ortiz-Ortiz, Y. (2022). Dinámicas relacionales en la pareja puertorriqueña. Psicología desde el Caribe, 39(2). https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/psicologia/article/view/14021
Rodríguez-Castro, A. F.; Acevedo-Suárez, J. P. & López-Rodríguez, C. J. (2022). Abordaje sistémico de la violencia en pareja: procesos de cambio y adaptación. Latinoamericana de Estudios de Familia, 14(2). DOI: https://doi.org/10.17151/rlef.2022.14.2.8
Ros Codoñer, J. (2018). La familia como relación social. Correlatos, Año 1, Núm. 1. https://www.upaep.mx/templates/cefas/docs/01_familia_como_relacion_social.pdf
Rusbult, C. E., & Van-Lange P. A. (2003). Interdependence, interaction, and relationships. Annual Review Psychological. Núm. 54. DOI: 10.1146/annurev.psych.54.101601.145059.
Schönfeld, Fátima; Hess, Carina; Maranzana, Matías; Gentile, Leonardo; Eberle, María & Gutiérrez, Magaly (2022). Abordaje de las relaciones de pareja desde el enfoque de la Psicología Positiva. Pontificia Universidad Católica de Argentina, Paraná. https://repositorio.uca.edu.ar/bitstream/123456789/15183/1/abordaje-relaciones-pareja-enfoque.pdf
Schütz, A. (2003). El problema de la realidad social. Amorrortu Editores, Buenos Aires.
Surrallés, A. (2005). Afectividad y epistemología de las ciencias humanas AIBR. Revista de Antropología Iberoamericana, Núm. Esp, https://www.redalyc.org/pdf/623/62309911.pdf
Valdivia Sánchez, C. (2008). La familia: conceptos, cambios y nuevos modelos. La Revue du REDIF. Vol. 1. https://www.edumargen.org/docs/2018/curso44/intro/apunte04.pdf