Learning Models and the Development of University Competencies for Socio-Educational Transformation

PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
DOI (Español (España))

Keywords

Modelos de aprendizaje
competencias
modelo 70:20:10
transformación socioeducativa
educación superior Learning models
competencies
70:20:10 model
socio-educational transformation
higher education

How to Cite

Trinidad Loli, N. L., Dionisio Cieza, W., Jeri Sandoval, A. M., & Aybar Bellido, I. E. (2025). Learning Models and the Development of University Competencies for Socio-Educational Transformation. Clio. Journal of History, Human Sciences and Critical Thought., (10), 282-314. https://doi.org/10.5281/zenodo.14975872

Abstract

Although learning models are not new, they still represent educational strategies that are used to integrate knowledge production, student participation, and the acquisition of competencies with the sociocultural needs of the environment. In other words, there is an urgency to connect learning models with corporate contexts, which denotes the relevance of higher education for professional development and social inclusion. From a critical and interdisciplinary perspective, it is argued that learning models are aligned with social equity and education, offering alternatives to face adversities within education, through practical, collaborative and adaptable approaches to diverse contexts. In this order of ideas, the research aimed to analyze learning models as necessary tools for socio-educational development, focusing primarily on the 70:20:10 model, originally conceived as a corporate method, which connects the experiential, the social and the formal within education. Methodologically, this is a quantitative, descriptive type of research. It was concluded that such a model strengthens students' critical abilities, minimizes the risk of exclusion and imbalance when acquiring and producing knowledge, connecting with complex perspectives, linked to broad socio-cultural environments.

https://doi.org/10.5281/zenodo.14975872
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
DOI (Español (España))

References

Alvarado, J. (2023). Filosofía, investigación y educación: Relaciones e implicaciones en el contexto actual. Encuentro Educacional, 30(1), 277-287. https://doi.org/10.5281/zenodo.8105125

Arias, W. y Oblitas, A. (2014). Aprendizaje por descubrimiento vs. Aprendizaje significativo: Un experimento en el curso de historia de la psicología. Boletim Academia Paulista de Psicología, 34(87), 455-471. https://www.redalyc.org/pdf/946/94632922010.pdf

Cabañés, B. y Reina, E. (2021). Buscando la excelencia en el aprendizaje apoyándonos en la simulación, aprendizaje activo y colaborativo y modelo 70:20:10. En Romero, M. & Buzón, O. Innovación e investigación docente en educación: Experiencias Prácticas, 1481-1499. Universidad de Zaragoza, España.

Calderón, J. (2023). Diseño de la investigación de una propuesta de estándar de operación segura de montacargas a través de la metodología 70:20:10 para la reducción de accidentes con daño a la propiedad en una industria dedicada a la fabricación de cemento, ubicada en Guatemala. Trabajo de Grado en Ingeniería. Universidad de San Carlos de Guatemala. http://www.repositorio.usac.edu.gt/19704/1/Jeeferson%20Wilberth%20Calderon%20Cerme%C3%B1o.pdf

Granados, H. y García, C. (2016). El modelo de aprendizaje experiencial como alternativa para mejorar el proceso de aprendizaje en el aula. Ánfora, 23(41), 37-54.

Guevara, W., Roulette, A. y Torres, E. (2020). Aprendizaje basado en el modelo 70:20:10 para afianzar la resiliencia en el área comercial Retail De Manpower-Entel, en tiempos de coyuntura COVID-19. Trabajo de Maestría en Dirección Estratégica del Factor Humano. Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas.

Hernández, S., Fernández, C. y Baptista, M., (2014). Metodología de la Investigación. Editorial Mc Graw Hill Education. https://www.esup.edu.pe/wp- content/uploads/2020/12/2.%20Hernandez,%20Fernandez%20y%20Baptista- Metodolog%C3%ADa%20Investigacion%20Cientifica%206ta%20ed.pdf

Lombardo, M. y Eichinger, R. (1996). The Career Architect Development Planner. Lominger Limited, Inc.

Lovón, M. (2020). Análisis del enfoque por competencias en las universidades peruanas: Concepciones y Aplicaciones. [Tesis de doctorado, Universidad San Martín de Porres]. Repositorio institucional de la USMP. https://hdl.handle.net/20.500.12727/6903

Martín, E. (2004). Gestión del cambio. Capital Humano, Núm. 311, 18-20. https://www.peoplematters.com/Archivos/Descargas/Docs/Docs/articulos/PM_Papel/2016/Julio/1607_Capital%20Humano.pdf

Martínez, J., Muñoz, J. y Falivene, G. (2017). Formación y aprendizaje en la Administración Pública el modelo 70/20/10. Revista Vasca de Gestión de Personas y Organizaciones Públicas, Núm. 13, 2017, 44-57. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6244021

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2022). ¿Qué debe saber acerca de las competencias para el trabajo y la vida? https://www.unesco.org/es/skills-work-life/need- know

Rentería, Z. (2023). La indagación como modelo de aprendizaje para la optimización del Sistema Educativo. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 5502-5517. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6569

Romero, G., Guaña, J., Pinos, K., Fernández, E. y Arteaga, Y. (2022). Nativos digitales y modelos de aprendizaje. Polo del Conocimiento. 7(3), 653-668. https://mail.polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/3754/8658

Ronquillo, G., De Mora, E., Bohórquez, A. y Padilla, J. (2023). Modelo constructivista y su aplicación en el proceso de aprendizaje de los estudiantes. II Congreso Internacional en Sinergia Educativa, 256-273. https://doi.org/10.5281/zenodo.10420471

Ruíz, M., Vivas, M., García, E. y Redondo, S. (2019). Evaluación de un Plan de Desarrollo Docente Universitario basado en la Experiencia: el Modelo de Aprendizaje 70:20:10 en la Universidad Europea de Madrid. Formación Universitaria, 12(4), 47-54. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000400047

Villagra, M. y Cabrera, P. (2023). La modalidad híbrida: una alternativa como un nuevo modelo de aprendizaje. Revista Paraguaya de Educación a Distancia (REPED), 4(1), 11–22. Recuperado a partir de https://revistascientificas.una.py/index.php/REPED/article/view/3278

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Array

Downloads

Download data is not yet available.